Vol, net als de Stille Week. Dat is die week die zijn naam helemaal geen eer lijkt aan te doen, want het is een en al gedoe en onrust wat de klok slaat, zeven dagen lang. Dat was trouwens al zo in die week waaraan onze dagen voor Pasen hun naam ontlenen. Jezus kwam met veel tamtam Jeruzalem in en werd met veel tamtam de stad weer uit gedreven, naar de plek waar hij gekruisigd zou worden.
Dat onze kerkagenda de komende week zo vol is, doet opnieuw recht aan wat er toen gebeurde en aan wat het bestaan van ons als kerkgemeenschap rechtvaardigt.
Laten we de agenda van de komende week eens volgen door te kijken of er de viering van die dag niet een kort citaat dat dan wordt uitgesproken. Om de citaten in hun context te plaatsen kun je de vieringen bijwonen. Daar nodigen we je graag voor uit.
Palmzondag
‘Nooit kan ’t geloof teveel verwachten, maar het ging anders dan zij dachten.’
Vesper op maandag
‘Zand is er en een horizon
die in de verte lacht
en jou ontloopt.’
Vesper op dinsdag
‘Zou ik zingen? Wat zou
de dode willen dat ik zingen ging?’
Vesper op woensdag:
‘Er liepen in de verte anderen.
Die waren ons vooruitgegaan, maar niemand
kon vertellen wat hén te wachten stond.’
Sedermaaltijd
‘In iedere generatie is een ieder verplicht zichzelf zo te beschouwen alsof hijzelf slaaf was in Egypte en uitgered werd door de hand van de Ene Nabije.’
Goede Vrijdag
‘That he gave his only begotten Son,
that who so believeth in Him
should not perish’
We kijken alvast verder dan de heuvel met het kruis.
Paaswake
‘De nieuwe Paaskaars is aangestoken tegen de achtergrond van de ontstoken zeven lichten van de Menorah. Het nieuwe licht verbindt ons met de Vernieuwing van de Schepping waarin de Verborgen Aanwezige altijd al present is.’
Pasen
Allereerst verscheen Jezus aan Maria uit Magdala en aan Petrus.
Beiden begrepen niet, wat hen overkwam.
Over Maria wordt verteld dat zij samen met andere vrouwen een jonge man bij het graf ontmoette zonder dat zij in hem Jezus herkende.
Was het een engel? Was het Jezus zelf? Zij wist het niet.
Ze vertellen over haar dat zij dacht dat Hij de tuinman was, voordat zij Hem herkende aan Zijn stem.
Beide vertellingen veronderstellen: Jezus heeft Zijn graf verlaten.
De geschiedenis van het lege graf grondt in de ontmoeting met een geheimzinnige verschijning in de nabijheid van Zijn graf.