Dit laatromantische programma van het Utrechts Vocaal Ensemble is opgebouwd rond het Schicksalslied (1871) van Johannes Brahms, met een pianobewerking van de orkestpartij. De componist heeft het sombere mensbeeld dat de dichter Hölderlin in de tekst uitdrukt, gehandhaafd door na lang aarzelen toch de oorspronkelijke volgorde van het gedicht aan te houden. Wel heeft Brahms het lied muzikaal gezien veel energie meegegeven. De zangers van het UVE en de pianiste brengen die energie over op het publiek.
Uit dezelfde laatromantische periode, maar iets later, stamt Am Mitternacht (1901), een van de vijf Rückertliederen van Gustav Mahler. Oorspronkelijk voor solostem en piano, het UVE zingt dit in de achtstemmige bewerking uit 2011 van de Sloveense componiste Nana Forte. Het is minder somber dan het Schicksalslied, aan het eind gloort hoop en komt er vertrouwen.
Ook van Nederlandse componisten klinken liederen over het nachtelijk verlangen naar de opkomst van de zon, zoals Sonnet van Hendrik Andriessen, en Calme des Nuits van Wagenaar.
Het duister verdwijnt helemaal tijdens de Hymne au soleil (1918) van Lily Boulanger. Een laatromantisch programma met genoeg lichtpuntjes.
Utrechts Vocaal Ensemble o.l.v. Johannes Gierl, pianiste Femke de Graaf
9 februari 2025
15.30 uur Tuindorpkerk
Prof. Suringarlaan 1 Utrecht
16 februari 2025
15.30 uur Maartenskerk
Kerkplein Doorn
Kaartverkoop: www.utrechtsvocaalensemble.nl