Ontmanteling en bedekking

Vorig jaar verscheen bij Skandalon een mooi boekje over ds. Kroon (1904-1983). Het heet In gesprek met Israël. Theologisch portret van Kleijs Kroon. Het is boeiend geschreven door de emeritus predikant Jurgen van den Herik. Hij studeerde aan de (Gereformeerde) Theologische Hogeschool in Kampen. Ds. Kroon gaf een jaar colleges in deze stad op verzoek van deze studenten zelf.

Deze had gestudeerd aan de VU. Het was in 1926 dat de Geformeerde Synode niet accepteerde dat ds. Geelkerken het hield op een slang die tegen Eva niet kon spreken. Toen keerde de student Kroon terug naar huis in Hengelo. Hij dacht aan tekenen of schilderen of ook Nederlands studeren.

Ds. Buskes hield hem er toch aan de studie theologie voort te zetten. Zo kwam hij in Utrecht. Trouwens, het viel hem niet zo moeilijk. In Amsterdam had hij al iets gelezen van Karl Barth. Kroon werd lid van het Hersteld Verband, dat zich na de oorlog aansloot bij de Nederlandse Hervormde Kerk. Tijdens die oorlog woonden zijn vrouw en hij in Noordwijk, terwijl zij Joodse onderduikers hadden. In 1980 werden Kleijs en Henriette Kroon door Yad Vashem tot Rechtvaardigen onder de Volkeren benoemd.

Het boekje over Kroon gaat het begrip Israël na, als volk en als staat, en de Joods apostel Paulus en diens begrip ‘verzoening’. Het laatste hoofdstuk gaat over de Joodse bijbel, de Tenach. Kroon sprak niet over niet het Oude Testament en het Nieuwe, maar benoemde het Tweede Testament als de ‘apostolische’ of ‘Messiaanse geschriften’.

Israël
Wat het volk Israël betreft, volgt Kroon de hoogleraar Jagersma uit Brussel, die beklemtoonde dat de naam Israël voorkomt voor minstens twee volken: Israël en Juda. In een Egyptische tekst van ongeveer 1220 voor Christus komt het ‘volk Israël’ voor. Het was niet zo dat dat Israëls politieke eenheid unaniem het Israëlisch-historisch geloof aanhing. Dat is altijd het geloof van een rest geweest, van een historische minderheid. Met het begrip ‘volk’ moeten we duidelijk voorzichtig omgaan. Rochus Zuurmond ziet het geloof van Israël in de roeping van God. De aartsvader Jakob kreeg de naam ‘vechter met God’. Daarna komen de ‘kinderen van Israël’. Dat heeft de NBV vertaald met ‘Israëlieten’. De Heer heeft, aldus Kroon, Israël niet verkozen als volk, maar tot volk.

Kroon heeft aan zijn vriend Frits Kuiper eens het voorstel gedaan een nieuwe triniteitsformule op te stellen: ‘Ik geloof in God de Vader en in Israël, zijn zoon, en in de Geest die van beiden uitgaat’. Dat was gekscherend. Dat kan dus niet. Het is wel zo, dat je voor de Messias de Tenach als enge bron hebt. Dat is het punt. Want er is geen ander getuigenis dat tot die beslissing leidt. Ook de geschiedenis niet, of het reilen en zeilen van de staat Israël.

De staat
‘Het ‘beloofde land’ Kanaän was reeds in de Bijbelse tijd geen doel, maar begin der bevrijding uit het ‘diensthuis’. In de profetische en apostolische prediking ging het en gaat dat om een om ‘een nieuwe hemel en aarde’ en daarom om een ‘nieuw Jeruzalem’.

Kroon schrijft het volgende. De geschiedenis van Israël als uitverkoren volk Gods wordt ons in de Schrift niet overgeleverd met de bedoeling om een deel van de geschiedenis der volkerenwereld als goddelijke specialiteit apart te stellen. Zij dient integendeel om de messiaanse dimensie in de geschiedenis van alle volkeren aan de dag te brengen. Het kan alleen tot het inzicht leiden, dat het ontstaan, de lotgevallen en de gedragingen van de staat Israël principieel gelijk genomen moeten worden als die andere staten moeten worden beoordeeld.

De auteur voegt eraan toe: Het karakter van de Bijbelse profetie wordt miskend wanneer men die niet verstaat en toepast als oproep om in eigen verantwoordelijkheid eigentijdse beslissingen te nemen.

Paulus
Paulus had al vroeg onderwijs genoten van Amalie , waardoor je onmogelijk kunt volhouden dat hij geen farizeeër was. Er was nog geen schisma tussen Joden en Christenen. De Romeinenbrief aan de Joodse gemeenten in Rome, gaat over de messiaanse verwachting. 
Kroon begint een lezing met Romeinen 8. Dat gedeelte leidde tot veel vrome misvattingen. ‘De schepping is in barensweeën’ is een belangrijke rabbijnse uitdrukking voor wat er gebeurt voorafgaande aan de komst van de Messias. Paulus zag het overal: ‘crises, honger en dorst naar gerechtigheid, naar bevrijding.’ En dáárdoor heeft Paulus het over de geest ‘der slavernij’.

Kroon gaf de voorkeur aan ‘messiaanse gemeente’ boven ‘christelijke gemeente’. De gemeente is de plaats bij uitstek om politiek-maatschappelijke conflicten te doorleven en uit te houden. Er is een gebruikelijk misverstand . ‘Wij zijn leden van een hoofd Christus’. Wie heeft ooit leden van een hoofd gezien? Christus is het hoofd van de gemeente. Dat is geen ‘baas’; het is eersteling, eerstgeborene, leidsman, pionier, koploper. Maar wij zijn leden van elkaar! Dat is een gegeven van het messiaanse heil. Er wordt uitgedrukt, hoe die beiden, de Joodse en Christelijke gemeente, in één lichaam met God verzoend zijn. De gemeente, want die is met dat ene lichaam bedoeld, is om zo te zeggen de plaats waar de verzoening gerealiseerd wordt. De gedachte is daarbij niet dat God met de mensen verzoend wou worden, maar dat de mensen met God verzoend zijn. Paulus spreekt van ‘die beiden’ en bedoelt daarmee Israël en de volken, Joden en niet-Joden. Het individualistische oogpunt dat in de leer der kerkelijke verzoening een zo belangrijke rol speelt ontbreekt hier. De nieuwe mens is bij Paulus de verzoende mens. Jood en Griek zijn verzoend door het kruis.

‘Het is de enige keer dat ik de Rotterdamse priester Ton Naastepad heb horen vloeken tijdens een van zijn colleges in Kampen’, schrijft de auteur. ‘Als er één ding is waar nu juist géén rekening mee moet worden gehouden dan is het de zonde, verdomme, daar vált niet mee te rekenen. Tenzij je er belang bij hebt’.

Paulus brengt de historische Jezus en de komende Messias wel dicht bij elkaar. Zelfs zo dicht bij elkaar dat ze bijna samenvallen. De Messias was er vóór Abraham. Het woord ‘parousia’ bleek te kunnen worden vertaald met ‘wederkomst’ – een misverstandwekkend woord! Hij formuleert het zo: ‘Jullie geheel anders, jullie hebben Christus, Messias, leren kennen. Jullie toch hebben van hem gehoord en zijn in hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus’ (Efeze 4 : 20-21).

Kroon noemt dat opnieuw ‘de belofte gaan verwachten’. ‘Paulus noemt dat ‘de eschatos adam’. Een prachtige term. De uiteindelijke mens. Nou, daarvoor zijn we er. Om dat te zeggen en in de praktijk te brengen. Tegen alle rotzooi in. En dan blijft het natuurlijk wel vallen en opstaan. Maar daarom moet je die verwachting niet inruilen voor een bezit’.

De profeten over verzoening en conflict
Het bloed van Jezus is bedoeld om politiek maatschappelijk kwaad bloot te leggen. Gods toorn over wat er in de wereld gebeurt wordt ermee in het licht gebracht. Dat is vergelijkbaar met het bloed van een lammetje dat de slaven in Egypte aan de deurposten smeerden (Naastepad).
Als een lam dat ter slachting wordt geleid, zo ben ik erin terecht gekomen. In de Schrift wordt met de beeldspraak van het lam bedoeld: ‘onschuldig, argeloos’.
Kroon verwijst naar de profeten: Micha, Jeremia, Deutero-Jesaja, en tenslotte Genesis 5. Genesis is de neerslag van de profeten. De bijbel stond voor een toepassing van de Tenach met de profeten in de Messiaanse geschriften – die wij Nieuwe Testament noemen. De Evangeliën zijn van later datum dan de eerste brieven van Paulus.

In 1 Korinthe 13 staat niet dat de liefde alle dingen bedekt, maar ‘bedakt’. Het heeft niets te maken met een mantel of zo, of met een kleed, waarmee je iets kunt wegmoffelen. Het werkwoord dat Paulus gebruikt in het Grieks betekent ‘een dak over iets aanbrengen’. Daarover staat nu juist bij de profeten: de Heer zal de blinddoek waarmee de volken ontworteld zijn, en de sluier voor hun ogen wegrukken. ‘Apokalypsis’ betekent: weghalen van de bedekking, omhulling. Dat is dus niet de onthulling van iets uit de oertijd, maar een onthulling van iets war er in de tijd zelf aan de orde is. Dat is namelijk in de Schift aldoor weer het geval.
Je meet ermee leren leven, wordt vaak gezegd. Kroon vindt dat je er niet moet leren ermee te leven, maar dat je moet leren erin te leven. Dat kun je echter niet door je je oren en je ogen en je hart te sluiten voor wat er in de wereld gebeurt.
De profeten, mensen, aldus Kroon, preken geen ideeën, gedachten of leerstellingen, maar ze prediken zelf. Je kun die mensen er niet bij wegdenken. Je hoort daar levende mensen spreken die over levende en lijdende en stervende mensen vertellen. Het gaat, volgens Buber, om erzählte Lehre.

In Deutero-Jesaja, Jesaja 53, gaat niet over de lijdende knecht, maar over de lijdende rechtvaardige. Hier is niet één mens bedoeld. Niet voor niets staat er ‘in zijn doden’. Jesaja verbond de lijdende knecht met het lijdende volk. Jezus gaf zijn leven ‘in ruil’ voor ongerechtigheid der velen. Zo is het niet vreemd dat hij als lijdende knecht wordt gezien. Het NBV vertaalt dat ten onrechte met ‘schuldoffer’. Het ‘Lam van God’ heeft echter geen schuldofferbetekenis. Het is veel meer een erenaam geworden voor de Messias-koning die knecht wilde zijn ter wille van velen.

Kroon ziet Genesis uiteindelijk zijn vorm krijgen, mede op grond van de profeten. Veel volken kennen een ‘zondverhaal’. Maar Noach vond genade in de ogen des Heren.

De conclusie is verzoening is openbaring. Het is een prachtig boekje.

Roelf Haan

Halen en brengen
Is het niet makkelijk om zelf naar een viering te komen, dan halen we je graag op. Bij contact vind je daarvoor een telefoonnummer.

Huis in de Wijk
Huis in de Wijk is een ontmoetingsplek, een huiskamer voor de bewoners van Tuindorp en de omliggende wijken. Maar het is ook een plek om gericht deel te nemen aan allerlei activiteiten. Er is een breed aanbod, voor denkers en doeners, voor elk wat wils. Van een kookworkshop, of een filmavond tot een lezing of een gesprek rond een aansprekende thema. Een actueel overzicht van de activiteiten kun je vinden in de agenda.

Voor meer informatie: Els Sytema

Opvang
Tijdens de zondagse diensten is er oppas aanwezig voor de kinderen. Aan het eind van de dienst komen ze in de kerk, zodat ook zij de zegen mee krijgen.

Speciale activiteit
Gemiddeld eens in de vier weken is er tijdens de viering een speciale bijeenkomst voor de kinderen. Met een verhaal, gesprek of spel willen we kinderen op hun eigen niveau betrekken bij het geloof. In de weken voor Kerst en Pasen hebben we speciale projecten en Palmpasen is elk jaar een feest. Let op de agenda op de homepage.

Orgel

Ruprecht-Orgel
Het orgel dat de Utrechtse Tuindorpkerk siert, werd tussen 1704 en 1715 gebouwd voor de Minderbroederskerk te Roermond. Bouwer was vrijwel zeker de uit Westfalen afkomstige orgelmaker Conradus Ruprecht II. Van zijn belangrijke oeuvre bleef verder slechts enig pijpwerk en een tweetal orgelkasten bewaard, zodat het Utrechtse Tuindorpkerk-orgel als een uniek instrument kan worden bestempeld.
Meer informatie over het orgel: www.stichtingruprechtorgel.nl

Psalmen voor Nu groep
Met enige regelmaat wordt er in de diensten door onze jongeren één van de ‘Psalmen voor Nu’ of andere muziek gespeeld en gezongen. Dit onder leiding van David van Dijk, die voor de diverse muziekinstrumenten mooie arrangementen componeert.
Neem voor meer informatie contact op.

Cantorij
De cantorij van de Tuindorpkerk bestaat uit een groep enthousiaste gemeenteleden. Onder leiding van cantor-organist Dorien Schouten repeteert de Cantorij wekelijks om regelmatig mee te werken aan de zondagse vieringen, maar ook bij bijzondere gelegenheden.
Repetities: donderdagavond 19.30-21.00 uur in de Tuindorpkerk.
Wil je een keer mee komen zingen op donderdag? Van harte welkom, de deur onder de toren is open. Of neem contact op met Dorien Schouten. Voor meer informatie: dorienschouten@gmail.com / 06-11924515

Nieuwe vormen
Wij zijn voortdurend bezig met het vernieuwen van onze vieringen. We bieden deze vieringen aan onder de noemer Vierkrachtviering. Bij de Vierkrachtviering worden vooral ook gemeenteleden betrokken. We willen namelijk ook hun verhalen horen. Gelukkig hebben we als Tuindorpkerk veel muzikaal en ander creatief talent in huis en we mogen ook rekenen op onze gastvoorgangers die graag meewerken.

Kunst- en Interieurcommissie Tuindorpkerk
In de kerkzaal van de Tuindorpkerk verzorgt de kunst- en interieurcommissie Tuindorpkerk (KIT) exposities van schilderijen en andere beeldende kunst van kunstenaars die bereid zijn werk in de kerk te exposeren dat qua stijl, thema of kwaliteit binnen onze muren past. Het werk dat tentoongesteld wordt is niet per definitie religieus van aard, maar roept wel altijd religieuze of spirituele reflecties op bij de toeschouwer. Soms exposeren we werk van gemeenteleden. Hier vind je een overzicht van de kunstenaars die de afgelopen jaren in de Tuindorpkerk hebben geëxposeerd. Als je suggesties voor een nieuwe expositie hebt, kun je deze mailen aan kit@tuindorpkerk.nl.

Gedenken
In de dienst is er ook gelegenheid voor gebed en gedenken. In stilte en in woord is er tijdens onze vieringen altijd een moment om stil te staan bij diegenen die er niet meer zijn, of mensen waar we in gedachten bij willen zijn.

Gedachtenisdienst
Rond 2 november (Allerzielen in de katholieke traditie) is er in de Tuindorpkerk de gedachtenisdienst, waarin we onze gestorvenen gedenken. We ontsteken een kaars voor alle gemeenteleden die in het afgelopen jaar zijn overleden. Ook kunnen gemeenteleden een kaarsje aansteken voor dierbaren die (langer geleden) zijn overleden.

Doopdiensten
Het teken van de doop vertelt je dat je met Jezus de weg van God mag gaan. Het allerkleinste kind mag dit teken van de verbondenheid tussen God en mens al ontvangen. Maar ook de volwassene die voor God kiest en Jezus wil navolgen, kan zijn keuze door het teken van de doop bevestigen en bekrachtigen.

Kruisjes
In de kerkzaal hangt links van het liturgisch centrum een groot kruis, met daaromheen kleinere kruisjes.
De kruisjes rechts van het grote kruis hebben vier gelijke benen: de twee houten latjes kruisen elkaar precies in het midden. Dit zijn de doopkruisjes. Een dergelijk kruisje wordt opgehangen in de week nadat in onze kerk een kind is gedoopt en de naam van de dopeling in de dooprol is bijgeschreven. Op de achterkant staan op een plaatje de naam van de dopeling genoteerd en de data van geboorte en doop.
De kruisjes die aan de linkerkant van het grote kruis hangen, noemen we gedachteniskruisjes. Zij herinneren aan de gemeenteleden die gestorven zijn. Op de zondag na het overlijden van iemand die bij onze gemeente hoort, wordt een gedachteniskruisje in een standaardje op de tafel van het liturgisch centrum geplaatst. De voorganger steekt daarbij een olielampje aan met het licht van de paaskaars.
In de week na de dienst wordt het kruisje, voorzien van de naam van de overledene en de geboorte- en sterfdatum, naast het grote kruis opgehangen.
Eén jaar blijven de kruisjes om het grote kruis hangen. Daarna worden ze van de wand gehaald. Op de zondag, een jaar na doop of overlijden, komen ze weer in de standaard van de tafel van het liturgische centrum. Voorganger en gemeente staan onder andere in gebed stil bij de doop of de dood van ons gemeentelid, een jaar eerder. Na de dienst krijgt de familie het kruisje mee naar huis. De familie wordt altijd expliciet uitgenodigd voor deze dienst.

Diaconie
Als kerk vinden wij het belangrijk dat we omzien naar andere mensen, ervoor zorgen dat mensen zich goed voelen en vanuit hun kracht kunnen leven. Dat lukt helaas niet altijd. Soms kun je in de problemen zitten. Dan kun je behoefte hebben aan hulp. Vanuit de kerk zien we het als onze opdracht de ander nabij te zijn, te helpen, dat noemen we diaconaat. Er zijn mensen binnen de kerk die zich speciaal inzetten om hierin een helpende hand te bieden.

Kerkenraad
De kerkenraad is het bestuur van de Tuindorpkerk. Ze bestaat uit alle ambtsdragers en wordt zonodig aangevuld met vertegenwoordigers van commissies en werkgroepen. De raad behandelt en behartigt de activiteiten in en rond de Tuindorpkerk. Het dagelijks bestuur van de kerkenraad wordt gevormd door het moderamen.

Predikant
De Tuindorpkerk heeft als vaste predikant ds. P.J. (Piet Jan) Rebel. Hij is aanspreekpunt voor de gemeente. Via contact kun je de predikant bereiken. In onze vieringen gaan behalve ds. Rebel ook regelmatig theologen voor die lid zijn van de Tuindorpkerk of die daarmee op een bijzondere wijze zijn verbonden.

De (gast)voorgangers dragen bij aan de vieringen, vaak ook aan vieringen met een bijzonder karakter, denk aan onze Vierkrachtvieringen, ze verzorgen leerhuizen, zijn betrokken bij gesprekskringen en/of maken deel uit van een of meer commissies van de Tuindorpkerk.

Kampeerweekend
In de zomer strijkt een groot deel van de Tuindorpkerkers met tenten en caravans neer op een camping bij Baarn. Dat gebeurt al tientallen jaren. Het is een weekend vol vrijheid en gemeenschappelijke activiteiten. Op zondagmorgen is er een openluchtviering waarbij zich vanzelf veel mensen van buiten de Tuindorpkerk aansluiten.

Activiteiten
Wij zijn een actieve gemeente, gedurende het hele jaar organiseren wij activiteiten vanuit de Tuindorpkerk. Van kleine gesprekskringen en leerhuizen tot een geheel verzorgd kampeerweekend. Bij ons is er ruimte voor ieder project.

Ook binnen de dienst is er ruimte voor creativiteit, we hebben verschillende muzikale groepen, een bloemengroep en nog veel meer.

Bedankt voor de aanmelding.

Liturgie
De liturgie in de Tuindorpkerk heeft een heel eigen karakter door de aandacht die gegeven wordt aan de Joodse wortels van het christelijk geloof. Zo wordt elke zondagmorgen een (klein) gedeelte gelezen uit de Tora afdeling, die de sabbat voorafgaande aan de zondag in de synagoge gelezen is.

Bloemengroep
Elke zondag staat er weer een bloemenboeket in het liturgisch centrum, verzorgd door de bloemengroep. De bloemen zijn altijd passend bij de liturgische kleur van dat moment. Na de dienst worden de bloemen naar mensen gebracht die een felicitatie of ondersteuning vanuit de kerk krijgen.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Caroline Jansze.

100 Euro

Doopdiensten
Het teken van de doop vertelt je dat je met Jezus de weg van God mag gaan. Het allerkleinste kind mag dit teken van de verbondenheid tussen God en mens al ontvangen. Maar ook de volwassene die voor God kiest en Jezus wil navolgen, kan zijn keuze door het teken van de doop bevestigen en bekrachtigen.

50 Euro

25 Euro

10 Euro

5 Euro

Commissie Groene Kerk
Sinds 2012 is de Tuindorpkerk aangesloten bij een groeiende groep geloofsgemeenschappen die zich hard maken voor duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en het vergroenen van de eigen gemeenschap. In dat kader organiseert de commissie met regelmaat acties in de kerk om dit te bereiken. Zie ook www.groenekerken.nl. Wil je hier ook aan bijdragen, neem dan contact op.

Kruisjes
In de kerkzaal hangt links van het liturgisch centrum een groot kruis, met daaromheen kleinere kruisjes.

De kruisjes rechts van het grote kruis hebben vier gelijke benen. Dit zijn de doopkruisjes. Een dergelijk kruisje wordt opgehangen in de week nadat in onze kerk een kind is gedoopt en de naam van de dopeling in de dooprol is bijgeschreven. Op de achterkant staan op een plaatje de naam van de dopeling genoteerd en de data van geboorte en doop.

De kruisjes die aan de linkerkant van het grote kruis hangen, noemen we gedachteniskruisjes. Zij herinneren aan de gemeenteleden die gestorven zijn. Op de zondag na het overlijden van iemand die bij onze gemeente hoort, wordt een gedachteniskruisje in een standaardje op de tafel van het liturgisch centrum geplaatst. De voorganger steekt daarbij een olielampje aan met het licht van de paaskaars.

Eén jaar blijven de kruisjes om het grote kruis hangen. Daarna worden ze van de wand gehaald. Op de zondag, een jaar na doop of overlijden, komen ze weer in de standaard van de tafel van het liturgische centrum. Voorganger en gemeente staan onder andere in gebed stil bij de doop of de dood van ons gemeentelid, een jaar eerder. Na de dienst krijgt de familie het kruisje mee naar huis. De familie wordt altijd expliciet uitgenodigd voor deze dienst.

Gedachtenisdienst
Rond 2 november (Allerzielen in de katholieke traditie) is er in de Tuindorpkerk de gedachtenisdienst, waarin we onze gestorvenen gedenken. We ontsteken een kaars voor alle gemeenteleden die in het afgelopen jaar zijn overleden. Ook kunnen gemeenteleden een kaarsje aansteken voor dierbaren die (langer geleden) zijn overleden.

Samen gedichten lezen
Leo Vroman schreef: “Gedrukte letters laat ik u hier kijken, maar met mijn warme mond kan ik niet spreken, mijn hete hand uit dit papier niet steken; wat kan ik doen? ….. “ Ik weet maar één ding: Kom en doe mee! Doe vier keer per jaar mee op zondag van vijf tot acht en lees met ons poëzie. Inmiddels al wel een jaar of tien komt een gezelschap van meest Tuindorpkerkers bij elkaar om samen een bundel gedichten te lezen. Waarom samen lezen? Omdat gedichten soms net puzzeltjes zijn en dan kun je elkaar helpen om de betekenis op te sporen. Of omdat één regel uit een gedicht je soms zo raken kan, dat je dat graag met anderen wilt delen. Of omdat je poëzie moet horen en je een gedicht aan andere mensen kunt voorlezen. Of omdat het er anders niet van komt om gedichten met aandacht te lezen. Of omdat je benieuwd bent wat anderen vinden van dat ene gedicht dat jou zo trof. Of omdat …. Zeg het maar en doe mee. Hoe gaat het? We lezen twee bundels per jaar, de ene op twee avonden in november, de andere op twee avonden in maart. Iedere deelnemer kiest uit die bundel zijn favoriete gedicht uit, leest deze voor aan de andere deelnemers en dan hebben we het er over. Dat is alles en het blijkt voldoende te zijn voor gezellige, onderhoudende en leerzame bijeenkomsten. Hoewel …eerlijkheidshalve moet er bij worden gezegd dat we eerst samen eten. Dat doet de sfeer ook heel goed. Daar gaat het natuurlijk niet om, maar het is wel mooi meegenomen. Wie meer wil weten: ally.bouter@xs4all.nl en yviersen@gmail.com

Heren op Leeftijd
Het HOL-gezelschap is een open groep van Heren Op Leeftijd, die een keer per maand samen koffie en/of een glaasje drinken en daarbij de laatste ontwikkelingen in kerk, staat en maatschappij tegen het licht houden. De deelnemers zijn veelal bezoekers van de Tuindorpkerk; er zijn trouwe bezoekers en anderen schuiven zo nu en dan aan. Het kan allemaal. Het is een mogelijkheid om andere heren (beter) te leren kennen, je hart te luchten over bovengenoemde ontwikkelingen of om er gewoon even uit te zijn. Iedere eerste vrijdagmorgen van de maand, van 10.30 – 12.00 uur in de huiskamer van het Huis-in-de-wijk. Inlichtingen bij Mendé Scholten, tel. 271 01 58 of bij Ype Viersen, tel. 06 – 13 15 40 05

Female & Fifty
Female and fifty (F&F) is een groep vrouwen van 50plus rond de Tuindorpkerk die ongeveer tien keer per jaar op de tweede vrijdag van de maand bij elkaar komt. Een avond van F&F vindt plaats in het Huis in de Wijk en begint regelmatig maar niet per se met een gezamenlijke maaltijd. Daarna is er een gezamenlijk activiteit die kan variëren van het bekijken van een film, het samen zingen onder begeleiding, een creatieve activiteit tot een avond waarop iemand wordt uitgenodigd die iets vertelt of ons begeleidt bij een onderwerp waarin hij of zij deskundig is. Alles onder het genot van koffie/thee en eventueel een borrel na. Voor nadere informatie kun je terecht bij: Anneke van Dijk, telefoon 030-2713720 of Tineke Drogendijk, telefoon 030-2711844.

Jeugdgroep

De jeugdgroep van de Tuindorpkerk bestaat uit een groep van ongeveer 20 kinderen en jongeren tussen de 12 en 18 jaar. De leiding van de groep bestaat uit ouders. Doel van de groep is overdracht van geloofservaring en het versterken van de onderlinge contacten.

Ieder jaar wordt een aantal huiskamerdiensten gehouden in het Huis in de Wijk. Enkele keren per jaar wordt tijdens huiskamerdiensten een bijdrage aan een jeugddienst of een Vierkrachtviering voorbereid. Ook helpen de jongeren ongeveer één keer in de zes weken bij het naar de kapel begeleiden van de bewoners van Bartiméushage in Doorn.

Daarnaast worden er vrijdagavondactiviteiten georganiseerd. Bijvoorbeeld samen film kijken, naar de klimmuur, bowlen, biljarten en Sirkelslag.

Voor meer informatie kan je contact opnemen met de jeugdouderlingen.

Basiscatechese
Kinderen uit groep 7 en 8 volgen twee jaar basiscatechese op een doordeweekse avond. Het gaat om een programma van jaarlijks tien wekelijkse bijeenkomsten van een uur. Het eerste jaar staan christendom, jodendom, islam, beelden en symbolen centraal. Het tweede jaar draait om de bijbelverhalen. Doel is kinderen te leren om zelf hun weg te zoeken, ze te leren denken als christen. Er wordt van alles uitgelegd, maar de kinderen moeten vooral zelf nadenken.
Voor meer informatie kan je contact opnemen met Jan Wilten.

Leerhuizen
Regelmatig wordt in de Tuindorpkerk een leerhuis georganiseerd. Soms rondom een boek, soms rondom een thema. De leerhuizen zijn soms een enkele avond, soms drie avonden. Ook vinden wel leerhuizen overdag plaats. Deze leerhuizen worden aangekondigd op de site, via de Nieuwsbrief en tijdens een viering.

Mediatief bijbellezen
Stilte is mogelijk in de mode, stil zijn rond het Woord is al zo oud als het christendom. De stilte zoeken om iets van God op te vangen, dat is wat een groep uit onze gemeente al een aantal jaren oefent, elke tweede dinsdagavond van de maand. De basis is een Bijbeltekst, en de avond bestaat vooral uit stilte en gebed. Nieuwe deelnemers zijn van harte welkom. Heb je belangstelling, neem dan contact op met Dorothee Markus of Ally Bouter, ally.bouter@xs4all.nl

Joodse herkomst
De Tuindorpkerk is zich er uitdrukkelijk van bewust dat het christelijk geloof voortkomt uit en nog steeds stoelt op het joodse geloof. Dat komt onder andere tot uitdrukking in de manier waarop we onze viering beginnen. De kaarsen van de menorah branden al als de mensen binnenkomen en aan het licht daarvan wordt de paaskaars aangestoken. De voorganger zegt of zingt het sjema. We lezen in de viering de lezing van de Thora zoals die de dag daarvoor, op de Sjabbat, in synagogen geklonken heeft. Op de avond van Witte Donderdag komen we bij elkaar voor een Sedermaaltijd. Daarbij volgen we de Haggada. De kerk kent ook een joods leerhuis.